Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році

wym-1706830059090

У зв’язку з продовженням на території України дії правового режиму воєнного стану, введеного указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України 24 лютого 2022 року № 2102-IX (із змінами), організація освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребамиу у спеціальних та інклюзивних класах (групах) закладів загальної середньої освіти, спеціальних закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році здійснюється з урахуванням безпекової ситуації в кожній конкретній адміністративно-територіальній одиниці і залежить від багатьох факторів (створення максимально безпечних умов для перебування в закладі освіти учнів, педагогів та працівників школи, в т. ч. наявності безпечного укриття, можливостей фонду захисних споруд, наближеність закладів освіти до лінії фронту тощо).

В умовах воєнного стану важливо забезпечити права дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, на безперервне здобуття освіти незалежно від місця їх перебування, а також надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг. Освітній процес відповідно до рішень обласних, Київської міської військових адміністрацій та засновників закладів освіти, може бути організовано за очною, дистанційною формами навчання або шляхом їх поєднання (за змішаним режимом).

Форма організації освітнього процесу може змінюватися впродовж навчального року залежно від безпекової ситуації. При організації освітнього процесу в очній формі або змішаному режимі слід забезпечити обов'язкове переривання освітнього процесу, що здійснюється в будівлі, приміщенні закладу освіти, у разі включення сигналу «Повітряна тривога» або інших сигналів оповіщення. Учасники освітнього процесу повинні організовано прослідувати до споруд цивільного захисту і перебувати в них до скасування тривоги, за можливості продовжуючи освітній процес в укритті, а після відбою тривоги – повернутися до приміщення закладу освіти, організувавши освітній процес із урахуванням необхідного коригування. Просимо поінформувати керівників закладів освіти про персональну відповідальність за організацію безпечних умов для здобувачів освіти, зокрема з особливими освітніми потребами, педагогічних та інших працівників під час освітнього процесу в закладі освіти.

З метою створення безпечних умов перебування у закладі освіти дітей, учнів та працівників закладу з урахуванням військової агресії з боку російської федерації на території України слід керуватися інструктивнометодичними матеріалами щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності (лист МОН від 26.07.2022 № 1/8462-22), які розміщено на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України. Важливим аспектом створення безпечного освітнього середовища є психологічна безпека учасників освітнього процесу, зокрема учнів з особливими освітніми потребами. Такі учні мають особливості когнітивних функцій, психо-емоційних процесів, особливості сенсорного і моторного розвитку, тому педагоги закладів освіти мають звертати увагу на забезпечення психо-емоційної підтримки дітям, які мають особливості психофізичного розвитку.

З метою недопущення ускладнення та погіршення психологічного стану учнів з особливими освітніми потребами просимо звертати увагу педагогів на попередження вторинної психологічної травми у дітей шляхом організації комфортного, інклюзивного та розвиваючого освітнього середовища, забезпечення для дітей заходів, спрямованих на попередження психологічного травмування.

В контексті зазначеного пропонуємо використовувати методичні рекомендації «Безпечне освітнє середовище: Надання індивідуальної підтримки учням з особливими освітніми потребами під час підготовки до реагування на надзвичайні ситуації», розроблені Державною установою «Український інститут розвитку освіти», надіслані листом МОН від 03.08.2023 № 1/11479-23 та розміщені на офіційному сайті Міністерства за посиланням: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvnenavchannya/2023/08/04/Lyst.MON-1.11479-23.vid.03.08.2023-1.pdf Корисними в цьому аспекті будуть записи серії вебінарів з психологічної підтримки дітей з особливими освітніми потребами «Територія безпеки: психологічна підтримка дітей з особливими освітніми потребами у закладах освіти під час повітряної тривоги», розміщені на фейсбуксторінках МОН та ГО «Підтримай дитину».

Для дітей, які були вимушені змінити місце навчання та/або проживання в межах Україні або перебувають за кордоном, створено умови для продовження навчання в закладах загальної середньої освіти України. Міністерство наказом від 28.03.2022 № 274 «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» доручило органам управління у сфері освіти місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають заклади загальної середньої освіти, забезпечити та організувати зарахування здобувачів загальної середньої освіти, які вимушені були змінити місце навчання та/або проживання (перебування) і проживають (перебувають) в Україні чи за її межами, до закладів освіти і здобуття загальної середньої освіти за будь-якою формою, що може забезпечити заклад освіти та яка є найбільш безпечною для них.

Наказом МОН від 15.05.2023 № 563 затверджено Методичні рекомендації щодо окремих питань здобуття освіти в закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні.

Рекомендаціями запропоновано чотири моделі здобуття освіти дітьми, які внаслідок повномасштабного вторгнення російської федерації вимушено опинилися за межами України: 1) навчатись тільки в закладі освіти країни перебування учня за очною формою; 2) поєднувати навчання в закладі освіти країни перебування за очною формою та в закладі загальної середньої освіти України, зокрема в Державному ліцеї «Міжнародна українська школа», за однією із форм навчання, передбачених законодавством (дистанційною, сімейною (домашньою), екстернатною); 3) навчатись у закладах/класах, які організовано в країнах перебування за ініціативою громадських організацій українців за сприяння органів управління освітою цих країн та місцевої влади, і які надають освітні послуги у співпраці з Державним ліцеєм «Міжнародна українська школа» відповідно до укладеного договору; 4) якщо це не суперечить законодавству країни перебування, навчатись тільки в закладі освіти України, зокрема в Державному ліцеї «Міжнародна українська школа», за однією із форм навчання, передбачених законодавством (дистанційною, сімейною (домашньою), екстернатною). Запропоновані варіанти, перш за все, сприяють оптимізації організації освітнього процесу та зменшенню навантаження на дітей, які поєднують навчання в школі країни перебування і в закладі освіти України.

Окремий розділ методичних рекомендацій присвячено питанню оцінювання результатів навчання учнів в умовах дії воєнного стану в Україні.

Надано рекомендації щодо можливості й способу врахування результатів навчання учнів у закордонній школі, проведення підсумкового (семестрового, річного) оцінювання, зокрема дітей із числа тимчасово переміщених осіб та з тимчасово окупованих територій. З метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття освіти в умовах воєнного стану було внесено ряд змін до нормативно-правових актів, що регулюють організацію освітнього процесу для таких дітей. Міністерством було надано детальні роз’яснення щодо організації освітнього процесу для дітей з ососбливими освітніми потребами з урахуванням зазначених змін (лист МОН від 15.06.2022 № 1/6435-22 «Щодо забезпечення освіти осіб з особливими освітніми потребами»). Водночас, враховуючи неодноразові звернення до Міністерства освіти і науки України, вважаємо доцільним зупинитись на окремих актуальних питаннях

Кiлькiсть переглядiв: 18